Geert van Beek
Profiel
Achternaam: van Beek
Roepnaam: Geert
Voornamen: Gerardus Johannes
Geboren: 13-03-1920
Te: Gennep
Overleden: 02-01-2001
Te: Veghel
Pseudoniem(en): Voor zover mij bekend heeft Geert van Beek niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van Geert van Beek |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Van je familie moet je 't hebben (1976)
- Van je familie moet je 't hebben (bibliofiel, 160 ex.) (1990)
- Het oog op scherp (1993)
- De laatste loopvogel (2002)
Proza
- Een hand boven de ogen (verhalen) (1960)
- Buiten schot (1961)
- De gekruisigde rat (verhalen) (1965)
- Het Mexicaanse paardje (verhalen) (1966)
- Blazen tot honderd (1967)
- De steek van een schorpioen (1968)
- De 1500 meter (verhalen) (1971)
- De dia's van Andrea (1977)
- Beeld voor dag en nacht (verhalen) (1982)
- Een vrouw vloog naar Engeland (verhalen) (1983)
- Gezichten binnen handbereik (1987)
- De schilder en het meisje (1990)
- Veghel (met een zeefdruk van Jan Dierman) (bibliofiel, 250 ex.) (1992)
- De tekens van het meisje Cynthia (1993)
Vertalingen/bewerkingen
vertaald:
- Le peintre et la petite fille (Franse vertaling van 'De schilder en het meisje' door Anne van Beek-Bos) (niet in de handel) (1988)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Geert van Beek debuteerde met een verhaal in 'Roeping'.
- Geert van Beek was medewerker van 'Raam'.
- Geert van Beek publiceerde in 'Dietsche Warande & Belfort', 'Katholieke Radio- en Televisiegids', 'Kentering', 'Omologie', 'De Waarheid', 'De Gelderlander', 'Brabantia', 'Werknemende middenstand', 'G3', 'De Tijd', 'Roeping', 'Brabants Dagblad', 'Merlyn', 'Nieuw Vlaams Tijdschrift', 'De Gids'.
- Geert van Beek schreef recensies voor 'Elseviers Magazine'.
Over Geert van Beek
- 'Raam' gaf in juni/juli 1970 een Geert van Beek-nummer uit (nr. 66, t.g.v. zijn vijftigste verjaardag).
- 1 bladzijde over Geert van Beek in 'Lezersmemorie. Vierentachtig auteurs met hun boeken bij Querido - gekiekt, belicht en in lijstjes gezet' (1977)
- Een bijdrage over Geert van Beek in 'Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur na 1945' door Jef van der Sande (mei 1982).
- Wiel Kusters, 'Een hemd met paardjes. Over het werk van Geert van Beek' (1990)
Diversen
- Geert van Beek schreef een bijdrage voor 'Liber amicorum in memoriam Anton van Duinkerken', redactie Bernard Kemp e.a. (1968)
- In 1997 verscheen er een operabewerking door Taller van 'De steek van de schorpioen', met muziek van de componiste Ilse Van de Kasteelen.
- Blazen tot honderd werd in 1998 verfilmd door Peter van Wijk.
- Een portret (olieverf op doek) van Geert van Beek door Wim van de Voort, gemaakt in 1982, in 'Schrijversportretten', samengesteld door Sjoerd van Faassen, Pauline Bloemsma en Hester Quist (2010)
Literaire prijzen
- Anne Frank-prijs 1962 voor 'Buiten schot'
- Literatuurprijs van de gemeente Hilvarenbeek 1965 voor 'De Gekruisigde rat'
- Provinciale prijs voor schone kunsten Noord-Brabant 1966
- Vijverberg-prijs 1968 voor 'De steek van een schorpioen'
- De verfilming van 'De steek van de schorpioen' werd bekroond in Antwerpen en in Griekenland en Italië
Biografische opmerkingen
- Geert van Beek was het vierde kind in een gezin met vijf kinderen.
- Zijn vader overleed in 1921. Zijn moeder verhuisde met de kinderen naar Bemmel. Zijn drie oudere broers en zussen werden enige tijd bij familie ondergebracht.
- Geert van Beek groeide op in Nijmegen. Hij volgde van 1933 tot 1938 het gymnasium op een Brabants internaat. Daarna ging hij naar een kweekschool in Nijmegen. Hij haalde ook de LO-aktes Duits en Engels.
- Tijdens de Tweede Wereldoorlog woonde hij in Nijemgen (waar hij maar net aan het 'vergissingsbombardement' omtkwam) en in het Limburgse Treebeek, waar hij in 1943 onderwijzer werd.
- Geert van Beek studeerde na de oorlog Nederlands (MO A en MO b) en filosofie.
- Geert van Beek was leraar aan een middelbare school in Veghel (Mgr. Zwijsencollege). Daarvoor werkte hij bij het onderwijs in Venlo (Thomascollege) en Tilburg (Odulphuslyceum).
- Geert van Beek was getrouwd (in 1955) met Anna Bos en had twee dochters. Zijn dochter Constanza schreef het kinderboek 'De reis naar Shalaya'.
- In 1983 ging hij met pensioen.
- Uit zijn werk blijkt duidelijk een liefde voor de natuur.
- Geert van Beek werd katholiek opgevoed. In zijn (vroege) werk neemt hij hier (nadrukkelijk) afstand van.
- Terugkerende thema's in zijn werk zijn oorlog, geweld, lijden, dood en erotiek.
- Geert van Beek werd op 8 januari 2001 begraven op het kerkhof bij de Sint-Lambertuskerk in Veghel.
Handschrift Geert van Beek in 'Beeld voor dag en nacht'.
Anderen over Geert van Beek
- Deze techniek van indirecte, suggestieve aanduiding, door directe, concrete tegenstellingen, is niet alleen in de structuur en de voorstellingswijze te signaleren, maar eveneens in de stijl, zoals in de afwisseling van alledaagse en bijbelse taal, en in de combinatie van nuchterheid en pathos. (uit het jury-oordeel Vijverbergprijs 1968)
- Met dwingende kracht weet Geert van Beek de metafysische wereld voelbaar te maken achter de dagelijkse gang van zaken. Met een haast chemoische helderheid snchept hij zich een surrealistische wereld, waarin de zuivere kennis en het diepere inzicht leiden tot een kristlalisatie waar leven en dood een gesublimeerde eenheid vormen. De objectieve werkelijkheid en de gedroomde werkelijkheid vloeien ineen en vormen een krachtenveld vol associatieve levenskiemen die uitbloeien in de dood. (D.A. Bobbe, Raam 66, juni/juli 1970, blz. 44)
- Het taalgebruik van Van Beek getuigt van een sterk poëtisch-beeldend vermogen, waardoorsommige fragmenten uit zijn verhalen en romans het karakter krijgen van prozagedichten. Daarbij valt het op, dat de waargenomen en beschreven werkelijkheid voortdurend met symbolische betekenis geladen wordt. (Jef van de Sande, Kritisch literatuur lexicon, mei 1982)
- Hij weeft zijn situaties en personen uit zoveel draden samen, dat je geen verhalen-uit-één-stuk krijgt voorgezet. Ze zijn voor een breed publiek niet primitief genoeg. (Elsevier, 27-11-1982)
- Geert van Beek is, hoewel het hem aan lofprijzingen niet heeft ontbroken, een schrijver voor weinigen gebleven. Voor een deel zal dat te maken hebben met zijn ongelukkige gang door uitgeversland. Begonnen bij A.A.M. Stols / J.-P. Barth, een uitgeverij in zijn nadagen, kwam hij met zijn twee volgende titels bij de Vlaamse uitgeverij Desclée De Brouwer terecht, ontzettend fijne en hardwerkende mensen, maar die in Nederland geen voet aan wal kregen door hun Vlaamse en katholieke stempel, zoals hij het zelf formuleerde in een interscript met Corn. Verhoeven in het ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag aan hem gewijde nummer van Raam, opvolger van Roeping, waaraan hij sinds de oprichting in 1964 regelmatig had meegewerkt. De overgang naar Em. Querido's Uitgeverij in 1967, met Blazen tot honderd, waarvan een derde druk als Salamander-pocket verscheen, heeft hem als auteur duidelijker zichtbaar gemaakt, met vier nieuwe titels, maar in 1982 zien we zijn nieuwe boek, Beeld voor dag en nacht, bij de Vlaams-Nederlandse uitgeverij Manteau verschijnen, die in 1983 ook een herziene herdruk uitbrengt van een drietal oudere verhalen, waaronder De gekruisigde rat, tezamen met een nieuwe novelle, onder de aan dit laatste verhaal ontleende boektitel Een vrouw vloog naar Engeland. Met zijn beide laatste boeken, Gezichten binnen handbereik (1987) en De tekens van het meisje Cynthia (1993), vond Van Beek onderdak bij uitgeverij Amber. (Wiel Kusters, Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, 2001)
Mijn favoriete citaat
Met doden valt niet te praten
dan in monologen.
Hun stilte geeft antwoord;
dat weet je vooruit.
(Geert van Beek, Van je familie moet je 't hebben, nalatenschap (fragment))
Bronnen o.a.
- Lezersmemorie (1977)
- Lexicon van de moderne Nederlandse literatuur (1978)
- Kritisch literatuur lexicon (mei 1982)
- Spectrum Nederlandstalige auteurs (1985)
- De Nederlandse en Vlaamse auteurs van middeleeuwen tot heden (1985)
- Oosthoek Lexicon Nederlandse & Vlaamse literatuur (1996)
- Limburgs Literair Lexicon (2007)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (oktober 2021)