C. Graafland
Deze bladzijde is gemaakt ter voorbereiding op een boek over 'Schrijvende Veenendalers. De informatie op deze bladzijde is verre van volledig. Heeft u aanvullingen of verbeteringen? Mailt u die dan naar matsbeek@ziggo.nl. Bij voorbaat dank!Profiel
Achternaam: Graafland
Roepnaam: C.
Voornaam: Cornelis
Geboren: 20-08-1928
Te: Gouda
Overleden: 27-10-2004
Te:
Gouda
Pseudoniem(en):
Werk
Overig non fictie
- De zekerheid van het geloof, een onderzoek naar de geloofsbeschouwing van enige vertegenwoordigers van reformatie en een nadere reformatie (proefschrift) (1961)
- Verschuivingen in de gereformeerde bondsprediking (1965)
- Toenadering tot Rome (1970)
- De continuiteit en actualiteit van de gereformeerde theologie (inaugurele rede) (1972)
- Waarom nog gereformeerd? (1973)
- Gods geseculariseerde wereld (1975)
- Één bijbel, twee gedachten (met K.A. Deurloo) (1976)
- Het vaste verbond: Israël en het Oude Testament bij Calvijn en het gereformeerd protestantisme (1978)
- Volwassendoop, kinderdoop, herdoop: een bijbelse verkenning (1979)
- Wie zeggen de mensen dat ik ben?: over de persoon van Jezus Christus (1982)
- Van Calvijn tot Barth: oorsprong en ontwikkeling van de leer der verkiezing in het gereformeerd protestantisme (1987)
- Kinderen van één moeder: Calvijns visie op de kerk volgens zijn Institutie (1989)
- Gereformeerden op zoek naar God: Godsverduistering in het licht van de gereformeerde spiritualiteit (1990)
- Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme I. Dl. I: De wortels van de verbondsleer. Dl. II: Calvijn (1992)
- Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme II . Dl. 3: De Heidelbergse theologen ; Dl. 4: De Puriteinse verbondsleer (1994)
- Verantwoord gereformeerd: een voortgezet gesprek (1995)
- Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme III . Dl. 5: De orthodox-gereformeerde en humanistisch-gereformeerde verbondsleer ; Dl. 6: De gereformeerde verbondsleer in de zeventiende en achttiende eeuw (1996)
- Gedachten over het ambt (1999)
- Bijbels en daarom gereformeerd (2001)
- Nalezing: acht preken (2003)
C. Graafland schreef een inleiding/nawoord voor
- Wulfert Floor, 'Een verrassende nalezing: vijfentwintig nagelaten oefeningen die nog niet eerder zijn uitgegeven' (1982)
- Carolus Tuinman, De bestrijding der Hattemisten (1999)
- Willem Teellinck, Den polityken christen (2000)
- Henny van Dolder-de Wit , Zonen van 't zelfde huis: de geschiedenis van de 'Nederlandsche Hervormde Vereniging Calvijn' en haar verhouding tot de kerkenraad van de Goudse Hervormde gemeente (1899-1960) (2001)
Bijdragen
- Een bijdrage in: 'Reformatie: blijvende opdracht!', redactie L. Lagerweij (1973)
- Een bijdrage in:' Op de hoogte van de heilsfeiten: aspecten van de prediking', eindredactie J. van der Graaf (1975)
Diversen
- Uitdagend gereformeerd : reacties op prof. dr C. Graafland: feestbundel in verband met het afscheid van prof. dr C. Graafland als bijzonder hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond aan de Faculteit der Godgeleerdheid van de Universiteit Utrecht op 1 september 1993 (redactie met H.B. Graafland en A.J. Zoutendijk) (1993)
- W.J. van Asselt, 'Een richtingenstrijd in de Gereformeerde Kerk: voetianen en coccejanen 1650-1750' (Lezingen gehouden op de studiedag t.g.v. van het afscheid van C. Graafland) (1994)
Opmerkingen
- C. Graafland was het jongste kind in een gezin van 9 kinderen.
- C. Graafland ging naar de MULO en werkte daarna op een accountantskantoor.
- Rond zijn zestiende wilde hij dominee worden. Hij deed staatsexamen en ging in 1948 theologie studeren in Utrecht.
- In 1949 stapte hij over naar de Nederlandse Hervormde kerk.
- Vanaf 1953 was hij dominee in Ameide, Woerden (1958), Veenendaal (1963) en Amsterdam (1968).
- In 1972 werd hij benoemd als hoogleraar in de geschiedenis van het protestantisme te Utrecht.
Anderen over C. Graafland
- Prof. Graafland stond bekend om zijn opvattingen en strijdbaarheid voor de orthodoxie en het bevindelijke geloven in de kerken. Tegelijk was hij voor zijn ‘eigen’ Gereformeerde Bond vaak een luis in de pels. Zo was hij niet tegen de vrouw in het ambt, gaf hij meermalen aan graag in tongen te spreken en stelde hij dat er ook in orthodoxe kringen sprake was van ‘Godsverduistering’. (Friesch Dagblad, 28-10-2004)
Links
Bronnen o.a.
- Website Koninklijke Bibliotheek (januari 2010)