Lidy van Marissing
Profiel
Achternaam: van Marissing
Roepnaam: Lidy
Voornamen: Lidwina Maria Irene
Geboren: 26-04-1942
Te: Bussum
Pseudoniem(en): Voor zover mij bekend heeft Lidy van Marissing niet onder pseudoniem gepubliceerd.
Voor tweedehands boeken | Ook van Lidy van Marissing |
Raban Internet Antiquariaat | Klik hier ! |
Werk
Poëzie
- Aan de strop van de stilte (niet gepubliceerd)
- De plons van een vlok (1991)
- De sprong van een slak (1994)
- Ontcijferend de gezichten (1996)
- Hoe zij zoekt (1998)
- Een kraken is te horen (2001)
- Kamer waarin lichtvlek (2003)
- Zoek de lege gebieden (2008)
- De verwerping van het stilzitten (2024)
Proza
- Ontbinding (1972)
- De omgekeerde wereld: leesboek voor de middengroepen (1975)
- Het mes in het beeld en andere verhalen (montageteksten, met J.F. Vogelaar en D. Robberechts) (1976)
- Het gedroomde leven/Een denkbeeldig onderzoek (1979)
- Reis door loopgraven (1981)
- De vrouw die een rookspoor achterliet (1986)
- Twee vrouwen die één keel opzetten (1988)
- Duizend spiegels (1993)
- Dwaalgasten, of De kunst van het vluchten (1997)
- De autobiografie van Laura X (2006)
Toneel
- Levenslang (1982)
- De vrouw die een rookspoor achterliet (1986)
Filmscripts
- Er gaat een eindeloze stoet mensen door mij heen (1981)
- Op uw akkertje (1982)
Overig non-fictie
- 28 interviews (1971)
- Perskoncentratie (met anderen) (1972)
- Het gedroomde leven: een denkbeeldig onderzoek (1979)
- De mogelijkheden van de objectiviteit (met Ad Gerritsen) (bibliofiel, 200 ex.) (1985)
Bloemlezingen
Tijdschriften
- Lidy van Marissing was van 1964 tot 1981 journaliste bij de 'Volkskrant'.
- Lidy van Marissing publiceerde in 'Ontmoeting, 'Raam', 'Raster', 'De Revisor', 'Lust en Gratie', 'Biografie Bulletin', 'De Gids', 'Te Elfder Ure', 'Raam', 'Chrysallis'.
Over Lidy van Marissing
- Een bijdrage over Lidy van Marissing in 'Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur na 1945' door Anthony Mertens (september 1980)
- 1 recensie: 'De preek van het montage-proza (Lidy van Marissing, Het gedroomde leven, 1979)' in 'Recensies' van T. van Deel (1980)
- 1 hoofdstuk: 'Laat je niet kennen, over Lidy van Marissing'
in 'Overvloed. Kritieken en kronieken over poëzie' van Hans
Groenewegen (2005)
Diversen
- Vrij Nederland vroeg twintig Nederlandse schrijvers (o.a.) wat ze het beste en het slechtste boek van 1975 vonden. Lidy van Marissing gaf 'Praag schrijven' van Daniël Robberechts als het beste boek en 'Onder Professoren' van W.F. Hermans als het slechtste boek van 1975.
- Een zelfportret van Lidy van Marissing in 'Schrijvers tekenen zichzelf' (1980). Een uitgave van 'De Revisor'.
- Op 'Het gedroomde leven/Een denkbeeldig onderzoek' (1979) werd de film 'Er gaat een stoet mensen door me heen' (1981) gebaseerd.
- Lidy van Marissing noemt in 'Het favoriete personage' (1983) De holbewoner uit 'Het hol' van Kafka als haar favoriete personage.
- 1 tekening van Lidy Marissing in 'Tekeningen: politici, schrijvers, vogels' van Siegfried Woldhek (1987)
- In Sellingen is een uitkijkpunt in de vorm van de coulissen van een theater: 'het Theater van de Natuur'. Op de traptreden naar dit 'theater' staan gedichten. Op de tweede treden staat sinds 2004 het gedicht 'Halverwege is de tredenreeks...' van Lidy van Marissing.
- Haar toneelstuk 'De vrouw die een rookspoor achterliet' werd in 1992 door Van der Staak verfilmd onder de titel 'Rooksporen'.
- 1 portret van Lidy van Marissing in '222 schrijvers. Literaire portretten' van Eddy en Tessa Posthuma de Boer (2005), met het citaat 'Het is tastenderwijs in een donkere kamer door de kieren gluren. meer wil ik ook niet pretenderen. Het is voor mij in de loop van de tijd steeds duidelijker geworden dat ik schrijf vanuit een niet weten.'
Literaire prijzen
- Eervolle vermelding Reina Prinsen Geerligs-prijs 1965 voor 'Aan de strop van de stilte'
- Nominatie voor de VSB poëzieprijs 1999
- 'Zoek de lege gebieden' werd genomineerd voor de VSB poëzieprijs 2009
- Sybren Polet-prijs 2024
Lidy van Marissing was lid van de jury voor:
- Reina Prinsen Geerligs-prijs 1979
Biografische opmerkingen
- Lidy van Marissing studeerde aan de sociale academie in Amsterdam.
- Ze ging in 1960 in Amsterdam wonen.
- Lidy van Marissing hanteerde veelvuldig de montage-techniek en bracht in haar werk op die manier allerlei soorten teksten samen.
- Haar werk wordt wel vergeleken met dat van J.F. Vogelaar.
Anderen over Lidy van Marissing
- Lidy van Marissing heeft bij verschillende gelegenheden haar boeken gekarakteriseerd als de neerslag van een bewustwordingsproces. Het gaat in haar werk echter niet in de eerste plaats om het vorm geven van emoties, onmiddellijke waarnemingen, noch om het uitschrijven van een standpunt of een wereldbeeld. De nadruk ligt eerder op een exploratie en documentatie van sociale verbeelding: wat onderzocht wordt zijn de voorstellingen die de maatschappij van zichzelf maakt. (Anthony Mertens, Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur, september 1980)
- Misschien heeft Lidy van Marissing met Duizend spiegels het meest feministische boek van de laatste jaren geschreven. Niet het vriendelijkste boek. Eerder een verzameling teksten die van een grote strengheid getuigen en van een nog grotere terughoudendheid tegenover de lezer. Maar het is wel een boek waar over elke regel diep is nagedacht en dat de lezer aanzet hetzelfde te doen. (Doeschka Meijsing, Elsevier, 19-02-1994)
- Nooit het grote gebaar maken, maar trachten alles in voortdurende beweging te laten blijven. (jury VSB poëzieprijs 1999)
- De vervreemdng waarmee de hoofdpersoon in deze gedichten naar de werkelijkheid kijkt ligt er weliswaar duimendik bovenop, maar het klinkt ook ontwapenend. Het is poëzie van iemand uit een oude wereld, afkomstig uit de voorbije avant-garde, die aanhaakt bij de nieuwe, van technologie en vluchtigheid. En gek geboeg heeft het ook iets roerends, een woord dat ik nooit op werk van Lidy van Marissing dacht te kunnen plakken. (Rob Schouten over 'De verwerping van het stilzitten', Trouw, 22-06-2024)
Mijn favoriete citaat
Goede nacht
Alle avonden kruip ik
traag terug
als schulpdier tussen de
kille lakens,
trek ik knieën
tegen mijn kin
(net als toen
bij moeder)
want mijn voeten zijn
bang
voor het voeten-einde
kikkerkoud,
en ik sterhelder nog
denk de dag over
denk er het mijne van,
en ik droomdonker dan
dommel de nacht in
droom er het mijne van
(Lidy van Marissing, Ontmoeting, 1963/1964)
Bronnen o.a.
- Lexicon van de moderne Nederlandse literatuur (1978)
- Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur (september 1980)
- Spectrum Nederlandstalige auteurs (1985)
- Winkler Prins lexicon van de Nederlandse letterkunde (1986)
- Website van de Koninklijke Bibliotheek (juni 2024)